16/06/2021

Waarom werd je advocaat?

Wij adviseren kleine en middelgrote advocatenkantoren over hoe ze zo flexibel mogelijk met hun cliënten kunnen meebewegen naar de toekomt. Wij bedoelen met kleine kantoren de kantoren met tot – pak ‘m beet – 15 advocaten in dienst. Ongeveer twee derde van de advocaten in Nederland werkt bij zo’n kantoor (eenpitters vallen daar natuurlijk ook onder). Het gaat hier om 97% van de advocatenkantoren. Dat zijn vandaag de dag (er zijn er vandaag – zo leert een kleine zoektocht op LinkedIn me – weer een aantal bijgekomen) 5499 kantoren.

VIJFDUIZENDVIERHONDERDNEGENENNEGENTIG!

De NOvA heeft begin dit jaar al beschreven dat het aantal advocaten in 2021 ten opzichte van 2020 weliswaar is toegenomen, maar dat dat goeddeels is toe te schrijven aan de groei bij de grote jongens. In een aantal provincies kijken kleinere en middelgrote kantoren tegen krimp aan. Wat zegt dat? Dat advocaten van kleine kantoren naar grote kantoren gaan……..of juist voor zichzelf beginnen? Het zegt in ieder geval iets over de uitdagingen waar de kleinere en middelgrote kantoren steeds meer mee te maken krijgen in de gigantische groep met advocaten.

Volgens ons zit het antwoord op de uitdagingen in de waarde die daadwerkelijk aan de (steeds sneller veranderende) cliënt wordt geleverd.  Zit er een goede fit tussen de dienst die geleverd wordt en de cliënt. En onderscheid jouw kantoor zich daarmee voldoende van andere kantoren. Natuurlijk: niet alle 5498 kantoren die qua omvang min of meer vergelijkbaar zijn, zullen je concurrent zijn. Maar je voelt ‘m al aankomen: een heleboel kantoren zijn dat wel en cliënten stappen sneller en gemakkelijker over naar een andere dienstverlener. Dus je zult de zaken slim moeten aanpakken om zoveel mogelijk waarde te bieden aan de cliënt. In de basis zijn er dan 3 vragen die je jezelf kunt stellen: 

  • Wil de cliënt onze dienst(en)?
  • Is ons kantoor goed in staat om die dienst(en) te leveren?
  • Wat levert het een en ander dan op?

Probeer deze vragen maar eens te beantwoorden (maar dan ook écht!) en schrijf dan ook op waarom je denkt dat dit dan de antwoorden zijn. Pas wanneer hier in eerste instantie goed over is nagedacht, kun je voor jezelf inzoomen op alle zaken waar je als bedrijf – ja, het is ook bedrijfskunde – tegenaan loopt. En dat allemaal om ervoor te zorgen dat je kantoor niet tot de krimpende groep behoort en je jouw kantoor kunt draaien zoals jij dat wil. 

Als je dan toch bezig bent met het beantwoorden van vragen, dan heb ik er nóg een: waarom werd je advocaat? 

Advocaat word je vanuit een overtuiging. Vanuit een visie. Of misschien wel vanuit een passie. Nu, vele jaren later, ben je als eigenaar of partner nog steeds vanuit die passie je vak aan het uitoefenen? Of word je meegesleurd in de waan van de dag, door het runnen van je kantoor, of door de perikelen van het personeel? Dat is stof tot denken.

Zorg ervoor dat, wanneer je alle “bedrijfskundige” zaken in kaart hebt,  je weet aan welke knoppen je moet draaien. Kleine beetjes, of juist heel veel. Bepaal in welke mate je organisatie in staat is om de diensten efficiënt aan de juiste cliënt te leveren. Schroom niet om buiten de kaders te denken en schakel – daar waar je denkt dat je het zelf, of je organisatie wel wat hulp kan gebruiken – professionele hulp van buitenaf in.

Zo geeft het werken aan je organisatie minder druk en stress en is je kantoor opgewassen tegen de grillen van de onbekende toekomst. Maar vooral kun jij je vak dan blijven uitoefenen zoals jij dat wil. Wil je meer weten over hoe er effectief en efficiënt naar je organisatie gekeken kan worden, check dan de module “Baas over je Business“.

Deel met je netwerk

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook